diumenge, 15 de setembre de 2013

QUÈ ÉS L'AMOR?


Com estem, Maria?

Veig que estàs inspirada de debò. I així encara se'm fa més difícil estar a la teva altura i he d'esforçar-me més en cercar què enviar-te. Realment, el teu conte m'ha arribat i m'ha fet pensar molt. Ja saps la insatisfacció vital general que sento. Un poc em sento com l'estrella aquella lligada a un univers fred i matemàtic, rígid i amb unes lleis que no m'agraden, i que està mirant a dins seu i molt més enllà. Estic vivint una etapa de canvi i de replantejament i aquesta relació que tenim alhora tan estranya i al mateix temps, tan original i tan creativa, m’és una eina de gran ajuda. No imaginava, des de la fredor del meu despatx i la rutina de la meva vida, que els contes, les metàfores i les històries portessin tanta càrrega i tants missatges. I no, estimada Maria, per donar-me consells o dir-me el que he de fer, sobretot, perquè em fan pensar, pensar per mi mateix i en la meva vida i com vull viure-la i sentir-me lliure i responsable per prendre les meves decisions

No donen instruccions d’aplicació, no em diuen com he de fer les coses ni com abordar-les, simplement, em diuen la necessitat de ser sincers amb un mateix i de ser lliures per escollir. Acceptar amb responsabilitat les conseqüències, davant les diferents opcions que sempre tenim i no deixar-se endur per la rutina, per la comoditat o per la seguretat, si realment, clar, un vol ser i viure amb plenitud

I, mira, ara t’envio uns paràgraf d’un llibre d’en Bucay que estic llegint, “Cartas para Claudia”. I encara que ja fa bastants anys que va ser publicat, em sembla força interessant i actual. Et copio, precisament, una carta en que parla de què és l’amor. Com veuràs, al manco per a mi, és una idea molt allunyada del que tradicionalment s’ha entès per amor, per estimar. M’ha fet plantejar-me els molts errors que he comés en les meves anteriors relacions de parella. I crec que deu ser molt difícil estimar com en Bucay diu, i al mateix temps, deu ser molt motivant i molt maco. No et sembla, estimada amiga?

“Creo que cada vez me pides cosas más difíciles.
El amor... ¿qué es el amor?

Empecemos por lo obvio.
El amor es un sentimiento y, como tal, está, por supuesto, relacionado con el sentir....
¿Sentir qué?
No sin antes recordarte que no hay absolutos, te cuento que lo que más me gusta a mí identificar con el amor es, como lo define J. Zinker, el “regocijo por la simple existencia de otra persona”; o quizá debrería decir de lo amado, persona o no.
Esto significa que amar es independiente de lo que lo amado haga, diga o tenga; que mi amor no depende de que lo amado esté a mi lado o se vaya; que cuando amo no me aferro, no manipulo, no presiono. Que amar, finalmente, es la aceptación total del otro.
Recuerdo ahora a Carl Rogers: “Cuando percibo tu aceptación total, entonces, y sólo entonces, puedo mostrarte mi yo más suave, mi yo más delicado, mi yo más amoroso y, sobre todo, sólo entonces, puedo mostrarte mi yo más vulnerable”.
Esto separa dentro de mí el amor de tres cosas que suelen confundirse con amar:

Estar enamorado
Querer
Necesitar

De necesitar hemos hablado y te dije que era la imprescindibilidad de algo, como el oxígeno. Y yo, personalmente, dudo que se pueda necesitar a alguien. Sé que a veces me autoconvenzo que “necesito” a alguien. Y, sin embargo, tambien sé que miento cuando así lo creo.
Siento que cuando “te necesito” dependo de ti para sobrevivir, te obligo implícitamente a hacerte cargo de mi afecto, desaparezco como persona e intento transformarte en alimento vital.

Al querer, en cambio, sé que no existe tal necesidad. Pero querer en realidad proviene del latín quarere, y significa “tratar de obtener”
Querer es el deseo, el apetito
Querer es querer para mí.
Si “te quiero” te estoy implicando en una suerte de pertenencia, en una petición, no en una exigencia de estar, de permanecer, de darme, de valorarme.
“Si te queiro, te recorto las alas y te dejo a mi lado para siempre; si te amo, disfruto viéndote crecer las alas y disfruto viendote volar”
..../....
 Y aun cuando en el lenguaje coloquial utilicemos el “te quiero” como sinónimo no está mal la idea de ser conscientes de lo que decimos para alejarnos del afán posesivo, que indudablemente pocas cosas buenas construye para el amor.

Estar enamorado no tiene nada que ver con todo lo anterior porque, para mí, estar enamorado no es un sentimiento, sino una pasión.
..../....
De que la pasión es perturbadora, no tengo, personalmente, ninguna duda. !Pero atención! Esto no quiere decir desagradable.
De hecho para mí, todavía, por lo menos, enamorarme de personas y objetos es una de las cosas más bellas que me suceden...
Te diría que amo mis pasiones, en especial cuando me doy cuenta de que no las necesito ni las quiero conmigo en forma permanente. Simplemente, me alegra contactar cada vez con mi capacidad de enamorarme.”

Bé, fins aquí. Em sembla que ja estan els conceptes que volia comentar-te, Maria. La diferència de relacionar-nos amb els altres amb amor, d'estimar-los enfront del fet d'enamorar-se d'algú, voler-lo tenir en exclusivitat per a un mateix com una possessió o creure que el necessites... i si mirem al nostre voltant, veiem el dolor i les desgràcies que comporta confondre aquests tres termes.

Esper els teus comentaris, com sempre segur que força interessants.

Una abraçada

Alex



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada